Pinnalla nyt: Mitä nyt kuuluu Gugguu?

Lastenvaatevalmistaja Gugguun vauhti on vain parantunut kevään korona-ajan jälkeen. Pandemian aiheuttama hidastuskausi osui Gugguun tilikausien taitteeseen. Yhtiön operatiivinen johtaja Anne Valli sanoo, että pelot liiketoiminnan supistumisesta ovat onneksi osoittautuneet vääriksi. Uusi tilikausi on päinvastoin käynnistynyt uusilla myyntiennätyksillä.

  • Juuri lanseerattuun Rock-mallistoon pääsi ennakkoon tutustumaan koronatilanne huomioiden 50 Gugguun asiakasta.
    Toimittaja ja kuvat Anne Karppinen.

Koronan aika oli Gugguussakin hyvin raskas, mitä Anne avasikin kevään aikana Gugguun koronapäiväkirjoissa. Kokoaikainen hälytystilassa oleminen, uusiin tilanteisiin reagoiminen ja oikeiden päätösten tekemisen paine oli myös hyvin opettavaista. Samalla syntyi tilanne, jossa yhtiön todellinen toimintakyky tuli näkyväksi.

– Tehdyt ratkaisut ovat vahvistaneet käsitystämme Gugguusta. Kevät osoitti, että pystymme toimimaan poikkeusoloissa ja toimintamme on terveellä pohjalla, olemme aidosti ketterä ja nopeasti uusiutuva yritys. Ajanjakso opetti, että me selviämme vaikeista tilanteista ja äkillisistä muutoksista, emme joudu paniikkiin tai lamaannu, koska sekin vaihtoehtohan on aina olemassa. Gugguun koko tiimi on ymmärtäväinen ja joustava, Anne ynnää.

Koko yhteiskunnan ja liiketoimintaympäristön yhtäaikainen hiljeneminen auttoi asiaa, sillä vaikka pandemian kehittyminen vaati jatkuvaa hälytystilassa olemista, toimintaympäristö pysyi samalla rauhallisena. Pandemia tarjosi eräänlaisen yritystoiminnan stressitestin.

– Kokemus oli hyvin konkreettinen, kun kaikki joutuivat globaalisti elämään saman läpi.

– Meillä oli koko ajan hyvin luottavainen olo. Me emme ole jälleenmyyjien varassa. Tällaisina aikoina paras kaupankäynnin väylä on verkkokauppa.

Toisaalta Gugguussa todentui kevään aikana jo pitkään valmistellun työn tulos. Keskeisin tekijä on mallistorakenteen uudistus. Yhden useampaan osaan jaetun malliston sijaan Gugguu lanseeraa nyt vuoden aikana useampia mallistoja kokonaisuuksina. Tänä syksynä päämallistoja on kaksi. Rytminmuutos vaatii organisaatiolta paljon.

– Tämän rakennemuutoksen toteutus alkoi jo vuoden alussa ja se on teetättänyt paljon töitä varsinkin tuotannossa, joka joutuu mukautumaan nyt ihan uudenlaiseen aikataulutukseen. Mutta se on toiminut. Nyt toteutuu myös kaikki, mitä on parin vuoden ajan jo suunniteltu ja tehty brändin kehittämiseksi.

 

 

 

Gugguu julkaisi vastuullisuusraporttinsa

Gugguu on julkaissut ensimmäisen sosiaalisen- ja ympäristövastuun kattavan vastuullisuusraporttinsa. Raportti koskee vuotta 2019.

– Olemme halunneet parantaa raportointiamme siitä, kuinka toimimme ja olemme aina toimineet vastuullisuusasiat huomioiden. Vastuullisuusraportoinnissamme on ollut aiemmin kehitettävää. Tämän vuoksi olemme laatineet kattavan vastuullisuusraportin, toimitusjohtaja Miia Riekki kertoo.

– Olemme aina toimineet vastuullisesti, mutta huomasimme tarpeen kommunikoida siitä selkeämmin.

Gugguun on tarkoitus julkaista seuraava raporttinsa 2021.

 

 

Gugguu Kasvu Openin finaaliin

Gugguu on rankattu Kasvu Open -tapahtuman Verkkokaupan Kasvupolun finalistien joukkoon.

Tuomariston arviointi- ja valintakriteerit potentiaalisimpien yritysten valintaan olivat markkinapotentiaali, tiimi, kasvukyky ja näytöt.

Tuomariston mukaan Gugguu ansaitsee jatkopaikan Kasvu Openin TOP 60 -finalistijoukossa, koska yritys on pystynyt suoriutumaan erinomaisesti ja vakuuttavasti kaikkien neljän arviointikriteerin osalta. Erityisesti Gugguun markkinointi, brändi ja tarina tarjoavat loistavan pohjan tulevalle kasvulle, todetaan arviossa.

Voittajat paljastetaan Kasvu Open Karnevaalissa Jyväskylässä lokakuun lopulla.