Hygga tähyää nyt laajemmin kansainvälisille markkinoille – Ruotsin Örebron pilotista erinomaisia tuloksia

Panostajan omistama Hygga on ottanut suurempia askeleita kansainväliseen suuntaan. Yritys on saanut erinomaisia tuloksia Hygga Flow -toiminnanohjausjärjestelmänsä pilotista Ruotsista, Örebron läänistä. Suun terveydenhuollon ajanvarauksen ja pitkien jonojen helpottamiseksi kehitettyä toimintamallia on testattu laajasti Lindesbergin kunnassa syksystä 2020 helmikuuhun 2022.

Tuore loppuraportti osoittaa, että tulokset ovat erittäin positiivisia: Hygga Flow:n avulla jonot suun terveydenhuoltoon lyhenivät kolmeen kuukauteen, kun ne aiemmin olivat kaksi vuotta. Kiitosta järjestelmästä tuli paitsi henkilökunnalta myös asiakkailta: 98 prosenttia kyselyyn vastanneista asiakkaista kertoi voivansa suositella palvelua. Yhteensä vastaajia oli 127. Pilotoinnin jälkeen Lindesberg otti Hygga Flow:n jatkuvaan käyttöön.

– Halusimme laajentaa palvelua Ruotsiin, koska näimme siellä paljon potentiaalia. Ruotsissa julkinen terveydenhuolto ja haasteet pitkien jonojen kanssa ovat hyvin samanlaisia kuin Suomessa. Nyt käymme neuvotteluja, miten jatkamme eteenpäin muualla Örebrossa, kertoo Hyggan toimitusjohtaja Jussi Heiniö.

 

Yksi käyntikerta riittää

Hygga otti toiminnanohjausjärjestelmän käyttöön alun perin omalla klinikallaan Helsingin Kampissa vuonna 2010. Muutama vuosi myöhemmin he veivät Hygga Flow -mallia myös monille muille hammaslääkäriasemille helpottamaan potilasruuhkia ja lyhentämään liian pitkiksi kasvaneita jonoja. Alusta asti palvelun keskeinen ajatus on ollut, että asiakkaat voidaan hoitaa kuntoon yhdellä käyntikerralla.

– Jos esimerkiksi tarkastuksen yhteydessä hampaista löytyy reikiä, lääkäri voi pidentää varattua aikaa ja hampaat saa kuntoon kerralla – joko samalla tai toisella Koko prosessia hoidetaan softan kautta, joka analysoi tarvetta tilanteiden mukaan, Heiniö sanoo.

Kun asiakkaalla ei ole nimettyä omaa lääkäriä, tuo se helpotusta myös henkilökunnan sairauspoissaoloihin. Lindesbergissä havaittiin, että aikoja ei tarvitse peruuttaa, vaan potilaalle voidaan osoittaa helposti toinen ammattilainen.

 

Maailmalla herännyt kiinnostusta

Ruotsin lisäksi Hygga Flow on hakenut kasvua piloteilla Belgiasta ja Hollannista – ja kasvua pyritään saamaan myös Suomen perusterveydenhuollosta. Kiinnostusta toimitusjohtajan mukaan on nyt paljon, mutta toimintakulttuurin muutos voi viedä aikaa.

– Uuden toimintatavan käyttöönotto vaatii aina tietynlaisen kulttuurin muutoksen: henkilöstön on oltava siihen valmis, muuten ratkaisu ei muuta mitään. Erityisesti korona-aika on haastava isoille muutoksille. Örebrosta saimme nyt vahvaa dataa erityisesti ruotsalaisille suun terveydenhuollon ammattilaisille, mikä voi edistää laajentumista muihin julkisiin hammaslääkäriasemiin, Heiniö sanoo.

Hänen mukaansa Hyggan enemmistöomistajana Panostaja on antanut ison tukensa yrityksen kehittymiselle ja laajentumiselle.

– Panostaja on nähnyt meidän laajenemispotentiaalin ja satsannut tähän paljon. He ovat olleet tukena pitkin matkaa. Laajenemista on tapahtunut nopeasti: softan ja sovelluspuolen laajenemisen sekä klinikkaliiketoiminnan ja ostopalvelusopimuksen myötä liikevaihto kasvoi vuoden aikana neljästä miljoonasta yli kahdeksaan miljoonaan euroon, Heiniö sanoo.

Vahvaa perustaa Hyggalla on järjestelmälleen myös Aalto-yliopiston tekemästä analyysista. Ruotsista Hygga Flow saattaa saada laajempaakin tunnustusta: Örebron klinikka on hakemassa konseptille ympäristöpalkintoa.

– Ympäristöpuoli on vahva myynnin ajuri. Yhdellä käyntikerralla asiakas säästää matkakustannuksista ja toisaalta hoitohuoneita ei tarvitse pestä yhtä tiheästi, kun yhtä potilasta hoidetaan pidempään. Kaikkiaan palvelun kehitykselle on isot odotukset.

Lue lisää täältä