Blogisarja: Panostaja auttaa SaaS-yhtiöitä menestymään, Osa 4: AI-apurit muuttavat SaaS-yritysten maailmaa juuri nyt

Ideasta markkinoilla olevaksi tuotteeksi alle viikossa: tämä on arkea jo nyt. AI-apurit mahdollistavat verkkopalveluiden teknisen kehittämisen todella tehokkaasti.

Panostaja sijoittaa menestyviin palvelu- ja ohjelmistoalan pk-yrityksiin, kuten SaaS-yrityksiin, joilla on merkittävää potentiaalia ja halua kasvaa uuteen kokoluokkaan luotettavan kumppanin kanssa. Tässä blogikirjoituksessa kerromme siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää SaaS-yrityksissä ja millaisia tulevaisuudenkuvia siihen liittyy.


Tekoäly on ohjelmistokehittäjän uusi työpari

Palvelun kehittäminen on muuttunut koodin kirjoittamisesta tarpeen ja ympäristön kuvaamiseksi, kun AI-apuri tekee varsinaisen koodin taustalla. Enää ei puhuta kopioimisesta ja liittämisestä ChatGPT:hen, vaan nyt uusinta uutta ovat erilaiset agentit.

Agentit pystyvät luomaan ja muokkaamaan useita tiedostoja osin itsenäisesti. Ohjelmistokehittäjän tehtävänä on kuvata tarve, varmistaa muutoksen oikeellisuus ja suorittaa testaus. Kehittäjä voi myös valita AI:n kontekstin, eli ne tiedostot, joita tekoäly käyttää ratkaisua esittäessään.

Erityisesti web-käyttöliittymän kehitys on nopeaa tekoälyn kanssa. Tekoäly tuottaa nopeasti nykyaikaisen käyttöliittymän erilaisine graafisine elementteineen. Perinteisillä menetelmillä modernin UI:n rakentaminen vaatisi paljon pohdintaa ja koodien kirjoittamista. Aikaisemmin iso osa web-kehittäjän ajasta meni jopa div-tagien laskemiseen ja kirjoittamiseen – nyt se alkaa tuntua jo todella vanhanaikaiselta.

Myös esimerkiksi vaatimusten kuvaamisessa tekoäly voi auttaa paljon. Vaatimuksia voi tarkentaa, keksiä lisää ja pallotella edestakaisin AI-apurin kanssa. Käsin vaatimusten kirjoittaminen on nykyään kuin lähtisi hevosella moottoritielle.

Nykyisellään AI-apuri ei kuitenkaan tiedä yrityksen ja asiakkaan maailmasta mitään. Kehittäjän tehtävänä on määritellä ratkaistava ongelma, palastella se ja työstää sitä vaiheittain yhdessä AI-apurin kanssa. AI-apuri onkin väsymätön ja aina positiivinen työkaveri.


AI-apurit kehittyvät huimaa vauhtia

Olen ollut mukana seuraamassa tekoälyn kehitystä viimeiset 20 vuotta. Aikaisemmin iloa aiheutti esimerkiksi Markovin ketjuihin perustuva tekstin tuottaminen tai oikoluku. Markovin ketjun ideana on oppia syötemateriaalista tekstin rakenne ja siten ennustaa seuraava sana tai seuraava merkki aikaisempien sanojen tai merkkien pohjalta. Usein lopputuloksena on suomen kielen näköistä siansaksaa, joskus jopa hauskoja lauseita. Nykyinen tekoäly ei ole lopulta muuta kuin merkittävästi parempi Markovin ketju.

Minusta voimme ottaa faktana sen, että

  • jo nykyisin ohjelmistokehitys tehostuu merkittävästi AI-apureiden voimalla.
  • viimeisen kahden vuoden aikana kehitys on ollut nopeaa, ja se tulee jatkumaan nopeana. Olemme vasta matkan alussa.
  • nyt on juuri oikea aika pohtia kehittäjänä ja alalla toimivana sitä, miten tähän tulisi suhtautua, ja mitä mahdollisuuksia muutos tarjoaa.


Tekoälyn vaikutukset nyt ja tulevaisuudessa

Lyhyellä tähtäimellä nykyisten ohjelmistokehittäjien työ tehostuu. Käyttöliittymiä syntyy vauhdilla, testejä tuotetaan entistä enemmän ja ongelmia ratkaistaan nopeammin. Tämä edellyttää sitä, että AI-apurien mahdollisuudet osataan ja halutaan hyödyntää yrityksessä.

Keskipitkällä tähtäimellä ohjelmistokehittämisen maailma muuttuu. Entistä parempia ratkaisuja tuotetaan entistä nopeammin – eli kilpailua tulee varmasti lisää. Sinunkin yrityksesi asiakkaille tullaan tarjoamaan parempia ja helpompia ratkaisuja entistä enemmän. On siis tärkeää pitää asiakkaistaan huolta.

Kilpailevat vaihtoehdot lisäävät hintapainetta nykyisille ratkaisuille. Ensimmäisenä tämä näkyy hinnankorotuksien vaikeutena. Myöhemmin muutoksen ohitse kävelleiden yritysten asiakkaat voivat kaikota ja siirtyä uusiin ratkaisuihin.

Pitkällä tähtäimellä kehityksen suuntaa on haastavaa ennustaa. Se on varmaa, että ohjelmistokehittäminen, kuten sen nykyisin tunnemme, on ikuisesti muuttunut.

Kenties ohjelmistojen arkkitehtuuri ja palveluiden käyttötapa muuttuu. Sovelluskonsultit ovat konfiguroineet ohjelmistoja asiakkaan tarpeisiin – mitä jos sen tekisi AI-apuri asiakkaan kanssa keskustelemalla? Lopulta asiakastaan ymmärtävätkään yritykset eivät välttämättä ole turvassa tämän muutoksen edetessä.

Yksi on varmaa – emme tiedä tulevaisuutta. Suuri muutos etenee vauhdilla, ja olemme juuri nyt sen keskellä. Aina tähänkin mennessä ihminen on löytänyt tarpeita entistä tehokkaammille työkaluille. Vuoden päästä tilanne on jo toinen, ja silloin voimme pohtia asiaa uudelleen.


Miten ottaa kaikki irti tekoälystä?

  • Hyödynnä AI-apurin mahdollisuuksia. Näin voit tehostaa omaa ohjelmistokehittämistäsi ja palvella asiakkaitasi paremmin.
  • Kouluta ja keskustele – ihmiset tekevät muutoksen, ja ymmärrys syntyy keskustelun ja kokeilun kautta. Varmista, että tätä tehdään sinunkin yrityksessäsi.
  • Ymmärrä asiakkaitasi ja heidän tarpeitaan entistä paremmin. Ratkaisemalla juuri sinun asiakkaidesi tarpeita voit suojautua kiristyvältä kilpailulta entistä paremmin.

Mitkä ovat sinun neuvosi AI-apurien hyödyntämiseen ja siitä tulevassa muutoksessa luovimiseen?

Kirjoittaja: Heikki Tukiainen, Panostajan kehitysjohtaja

Tutustu lisää Panostajaan kasvukumppanina

Tämä blogiteksti on osa blogisarjaa: Panostaja auttaa SaaS-yhtiöitä menestymään. Kaikki blogitekstit julkaistaan Panostajan verkkosivuilla.