Kun markkinointi pääsee johdon agendalle

Mistä yritysten hallituksissa ja kulmahuoneissa perinteisesti keskustellaan? Strategiasta, yrityskaupoista, rahoituksesta, myynnistä, tuotannosta ja logistiikasta. Entä markkinoinnista ja viestinnästä? Aika harvoin.

Markkinointi pääsee agendalle lähinnä silloin, kun pitää säästää kuluissa ja säästöt tulee löytää nopeasti. Markkinointibudjetista tinkimällä ennusteet saadaan näyttämään paremmilta näennäisesti helpolla. Ja viestintää mietitään vasta kriisitilanteessa.

Markkinointiviestinnän arvon osoittaminen yritysjohdolle on ollut alan ammattilaisille vaikeaa. Sitä varten on perustettu hankkeita, joilla markkinoinnin merkityksen tueksi on onnistuneesti haettu kovia faktoja. Mainonta ja markkinointi vahvistavat yritysten kasvua ja vaikuttavat samalla koko Suomen menestykseen ja hyvinvointiin.


Markkinoinnista kasvun moottori

Olin syyskuun alussa puhumassa Markkinoinnin viikolla Helsingin Messukeskuksessa, jossa kuulin vakuuttavia tarinoita siitä, miten markkinoinnilla on pystytty vauhdittamaan yrityksen kasvua. Hyvä esimerkki on vaikkapa Kyrö Distillery. Vastaavia yrityksiä löytyy muitakin: Kotipizzalle ja Finlaysonille markkinointi on paljon muuta kuin mainoksia – se on kasvun moottori ja erottamaton osa yrityksen strategiaa.

Granon strategian keskiössä on kasvu, ja olemmekin tänä vuonna kasvaneet voimakkaasti yritysostoin. Strategian toteuttamisen kannalta markkinointi ja myynti ovat avainasemassa. Ne ovat myös pysyvästi ylimmän johdon sekä hallituksen agendalla ja tuovat keskusteluun asiakkaan ja hänen tarpeensa.

Asiakasymmärrys onkin mielestäni yksi markkinoinnin tärkeimpiä anteja yritykselle. Myös digitaalisessa toimintaympäristössä menestyvät ne yritykset, jotka kykenevät lähestymään asiakkaitaan kiinnostavasti ja palvelemaan heitä hyvin kaikissa olennaisissa kanavissa.


Yritysjohtajat uskovat kylmiin faktoihin

Miten temppu voitaisiin tehdä myös niissä yrityksissä, joissa markkinointi ei vielä ole kulmahuoneessa? Mielestäni vastuu on markkinoinnin ammattilaisilla, joiden tulee kyetä osoittamaan markkinoinnin arvo kysynnän draivaamisessa.

Ensimmäinen askel on lopettaa trendikkäiden markkinoinnin -ismien hehkuttaminen ja muiden kuin itselle läheisen markkinoinnin muotojen ja kanavien väheksyminen. Painotuotteet ja digipohjaiset markkinointiratkaisut eivät kilpaile keskenään vaan tukevat toisiaan oikein käytettynä.

Toinen ja kriittinen askel on perustella markkinoinnin arvo argumenteilla, joita teknis-kaupallisesti orientoituneet päättäjät ymmärtävät. Se tarkoittaa suoraa puhetta, numeroita ja faktoja. Niihin uskovat yritysjohtajatkin.


Granon kaupallinen johtaja Jukka-Pekka Vuori on vahva markkinoinnin ja brändien puolestapuhuja. Hän on yksi alan mielipidevaikuttajista Suomessa ja ottanut aiheeseen kantaa kirjassaan ”Kasvun Paikka”. Jukka-Pekan mielestä markkinointi on oikein käytettynä vahva kasvun moottori.