Lastenvaatteita valmistava Gugguu on perustanut tytäryhtiön Norjaan. Panostajan sijoituskohde on onnistunut laajentumaan kustannusten noususta ja vaikeasta taloustilanteesta huolimatta. Laajentumisprosessi on ollut kovan työn takana, kertoo Gugguun toimitusjohtaja Anne Valli.
“Olemme todella tyytyväisiä siihen, mitä olemme saaneet aikaan, vaikka ajat ovat olleet haastavat.” Näin kiteyttää lastenvaateyritys Gugguun toimitusjohtaja Anne Valli yhtiön hiljattaista laajentumisprosessia Norjan markkinoille. Gugguun Norjan tytäryhtiö aloitti toimintansa syyskuussa 2024 verkkokaupassa ja pop-up-myymälässä Oslossa.
Norjasta löytyi sopiva markkinarako
Gugguun tuotteita on myyty yli 30 maahan, mutta tämä on yrityksen ensimmäinen tytäryhtiö. Uudelle maaperälle tahdottiin harpata monestakin syystä.
“Teimme markkinatutkimusta, josta näimme, mitä norjalaiset kuluttajat ostavat. Huomasimme markkinaraon meidän tyyliselle brändille”, Valli kertoo. Hän lisää, että ilmasto-olosuhteet Norjassa ovat samankaltaiset kuin Suomessa, joten Gugguun vaatteet sopivat hyvin myytäväksi siellä.
Gugguuta myytiin aiemmin Norjassa yrityksen yhteistyökumppanin verkkokaupassa uudenlaista partner -konseptia hyödyntäen. Yhteistyökumppani ylläpiti Gugguun verkkokauppaa oman yrityksensä nimellä. Lisäksi pidettiin pop-upeja, joissa Gugguu oli tiiviisti mukana. ”Se aiheutti hämmennystä, kun Gugguuta myytiin toisen yrityksen kautta”, Valli sanoo. Tytäryhtiö mahdollistaa omaehtoisen myynnin ja markkinoinnin myös Norjan markkinoilla.
Kansainvälistyminen avaimena kasvuun
Viime vuodet ovat olleet haastavat tekstiilialalla kustannusten nousun ja yleisen heikon taloustilanteen myötä. Miten Gugguu on onnistunut kasvattamaan liiketoimintaansa uuteen markkinaan tässä tilanteessa? Valli kertoo, että taustalla on norjalaisen kumppanin löytäminen sekä kasvukumppanin tuki.
Norjan markkinat olivat tulleet gugguulaisille tutuiksi jo ennen tytäryhtiön perustamista. Gugguu teki ennen koronavuosia kiertueen Ruotsissa, Oslossa ja Alankomaissa, ja maissa oli tarkoitus tehdä myös pop-up-kiertue, mutta korona vesitti suunnitelmat.
“Sieltä jäi kuitenkin kosketus Norjan markkinaan, ja saimme norjalaisia asiakkaita”, Valli kertoo. Lopulta yksi Gugguun lojaaleista norjalaisista asiakkaista oli heihin yhteydessä, ja halusi lähteä kumppaniksi viemään Gugguuta Norjaan.
Se oli yksi liikkeellepaneva voima laajentumisessa. “Uudessa markkinassa usein tarvitsee paikallisen kumppanin, joka uskoo brändiin ja jolla on markkinatietämystä”, Valli toteaa.
Myös Panostaja auttoi Gugguuta laajentumaan. “Meilläkin on ollut haastavaa viimeiset vuodet. Panostaja on ollut taustalla apuna niin, että olemme pystyneet laajentamaan liiketoimintaamme. Lisäksi olemme mukana Business Finlandin hankkeessa, jossa olemme pystyneet pilotoimaan liiketoimintaa Norjassa”, Valli kertoo.
“Panostajalta on tullut tukea siihen, että mennään eteenpäin, vaikka onkin haastavat ajat. Heillä on ollut uskoa ja luottamusta meihin, vaikka markkinassa on ollut haastava tilanne”, hän kiittelee.
Kansainvälistymisellä on merkittävä rooli vaikeassa tilanteessa menestymisessä, Valli korostaa. “Markkina on mitä on, sille emme voi paljon yksittäisenä yrityksenä tehdä. Me teemme niitä asioita, joihin pystymme vaikuttamaan. Vaikka ajat ovat haastavat, valmistaudumme uuteen nousuun ja teemme asioita, joiden kautta pääsemme takaisin kasvupolulle”, hän toteaa.
Liiketoiminta Norjassa on lähtenyt hyvin käyntiin
Valli kuvailee, että yrityksen perustaminen Norjaan oli yllättävän pitkä ja raskas prosessi. Esimerkiksi se, ettei Norja ole EU-maa, hankaloitti työtä. Viimein 20. syyskuuta 2024 Gugguun pop-up-myymälä lanseerattiin tavaratalossa Oslossa, ja sen ohella myös Gugguun Norjan verkkokauppa.
Liiketoiminta on alun haasteista huolimatta lähtenyt hyvin käyntiin. “Meillä oli lanseerauksen yhteydessä vaikuttajatapahtuma ja hieman myöhemmin asiakastapahtuma, ja molemmat onnistuivat todella hyvin”, Valli iloitsee.
Vakiintuneen markkina-aseman saamisessa kestää aikansa. “Olemme uusi brändi uudessa markkinassa. Työ on vasta alkanut, ja nyt täytyy markkinoida ja saada tunnettuutta kasvatettua esimerkiksi tapahtumien kautta”, Valli kertoo Norjan tytäryhtiön suunnitelmista.
Joulun alla on odotettavissa, että kauppa kiihtyy. Pop-up-myymälätoimintaa onkin tarkoitus jatkaa Norjassa, jos kysyntää vain löytyy.
“Haluamme toimia niin, että pystymme tulevaisuudessa kasvamaan. Kasvu tulee hyvin pitkälti kansainvälistymisen kautta. Tämä on ensimmäinen askel”, Valli tiivistää.